Annonse:
Annonse:
Velkommen til Pondus.no forum!

En liten pause fra alt det seriøse i hverdagen!
Logg inn og sleng med leppa om alt fra skrotinger til overstegsfinter med dine Pondus-buddies!

Søk | Aktive emner

Iron Maiden Alternativer
Ulvedal
21. oktober 2011 13:10:34 Rapporter

Moderator

Innmeldt: 19.10.2009

Til toppen
Dette er et emne som burde inspirere diskusjoner. Hva syns vi om bandet? Fortjener de gudestatusen, eller er de rett og slett litt overvurderte? Har vi noen tanker rundt liveplatene eller DVD'ene deres? Eller kanskje noen har en opplevelse de vil dele med oss andre forumdvelere?

Dette bandet betyr i hvert fall mye for meg, og jeg har hørt på dem siden jeg begynte å knyte borrelåsskoene på egenhånd. Da jeg var 8-9 år kom min bror hjem med det ferske 'The X Factor', og fra den dagen var jeg solgt.

Favorittalbum: Somewhere In Time (1986)
Grunn: Dette var det første albumet jeg kjøpte for egne penger. I tillegg er det et av de få albumene deres der låtene kommer som perler på en snor. Mens mange av de andre albumene har et par svakere spor, er dette fullspekket med godsaker.

Noen andre som kaster seg inn i diskusjonen? Kanskje noen føler for å rangere platene fra best til bestest? Kjør på!

* Jeg prøvde forresten å sette opp en undersøkelse om hvilket album dere liker best, men den funksjonen tillater dessverre bare 9 alternativer.

Snublefot
21. oktober 2011 15:44:00 Rapporter

Innmeldt: 09.02.2011

Til toppen
Maiden er også min favoritt, har sett de live flere ganger med Bergen som høydaren. Fear of the dark har vel aldri vært bedre, i mørket og regnet som kom akkurat da hehe

Fear of the dark, Bergen Danse

Husker ennå da jeg kjøpte min første LP, var første album de ga ut og ble kjøpt inn i oktober/november 1981. Deretter tok det meg bare 10 år å spare opp nok til en plate spiller :D

For meg er de første albumene de beste, da det var disse jeg hørte på i sin tid. Ikke at jeg vil påstå de har svake album, men som godeste Ulvedal påpeker så dukker det opp svake spor i ny og ne. Live after death er nok det beste live albumet de har, imho, men Rock in Rio er langt fra dårligt. Skulle jeg trekke fram noe negativt så må det være perioden med Blaze Bailey, men for all del fyren er en god vokalist men han passet ikke inn i bandet.

En topp 10 liste er aldri enkelt og spesielt ikke med disse gutta og alle live albumene, men jeg kan da prøve :)

1 - Iron Maiden (er nok nostalgien som kicker inn her ja hehe)
2 - Live after death
3 - Rock in Rio
4 - The number of the beast
5 - Powerslave
6 - Piece of mind
7 - Fear of the dark
8 - The final frontier
9 - Brave new world
10 - Seventh son of a seventh son
magicrat
21. oktober 2011 17:05:48 Rapporter

Innmeldt: 09.08.2009

Til toppen
Jeg har aldri vært god til å sette ord på hvorfor jeg liker en bestemt form for musikk.. Springsteen vil for meg alltid være nummer en, men det var også fordi tekstene også traff innertier. Jeg var egentlig i heavy-leiren fra starten av, men tekstene fra den kanten var stort sjelden noe å skryte av, og fordi jeg var veldig opptatt av historiefortelling som en del av musikken, klarte jeg aldri å sette et heavy metal band helt på topp ti.

Skal man isolere det til kun musikkopplevelse dog, så liker jeg musikken min litt tung og energisk. Og jeg vet ikke, enkelte band er bra fordi de er så sinnsykt heavy i utrykket, mens andre er mer melodiøse, og andre igjen lager mer kompliserte melodilinjer som det tar noen gjennomlyttinger før du skjønner at du liker det. Maiden klarer i større grad enn de fleste å kombinere alt dette dog.

Etter første post hadde jeg egentlig tenkt å la være å skrive noe selv, fordi jeg ville bare avslørt min manglende evne til å sette ord på ting, og fordi jeg aldri ville klart å bli enig med meg selv om en korrekt topp to.
Så kom jeg til post to, med Seventh son of a seventh son på tiende plass, og annet opplagt topp ti materiale fullstendig utelatt. Stakkars, villfarne barn! Så her kommer det en topp ti liste som jeg ikke er sikker på om jeg er 100% enig i selv, men den treffer mer nøyaktig enn.. det ligger litt selvinnsikt i det navnet, skjønner jeg nå.. en mer nøyaktig topp ti enn Snublefot sin! Så det så!

Fear of the dark
A matter of life and death
No prayer for the dying
Seventh son of a seventh son
Powerslave
Somewhere in time
The number of the beast
Dance of death
Brave new world
Piece of mind

Ulvedal
21. oktober 2011 17:47:21 Rapporter

Moderator

Innmeldt: 19.10.2009

Til toppen
Jeg har selv store problemer med å rangere dem, fordi om et album havner på 7. eller 8. plass, så virker det gjerne som om jeg ikke liker dem, selv om de er ganske gode. Det må bli en "god/bedre/best"-liste:

GOD:

No Prayer for the Dying - Har mange ganske gode låter, men også noen skikkelige bomskudd som de burde skamme seg over.

Fear of the Dark - Samme leksen her.

Virtual XI - Det svakeste albumet til dags dato, men låter som 'Lightning Strikes Twice' og 'When Two Worlds Collide' fenger.

Dance of Death - Helt greit, men det har aldri bitt seg fast på samme måte som andre album.

BEDRE:

Killers - Ikke like bra som debuten, men har noen av de mest interessante låtene de noensinne har laget. 'Genghis Khan' er TUNG!

A Matter of Life and Death - Litt samme leksen her som med 'Dance of Death'. Absolutt bra, men glemte det litt for fort.

The X Factor - Blaze Bayley var forferdelig undervurdert som vokalist i Iron Maiden, og jeg tror savnet etter Bruce gjorde at folk hatet ham og nektet å gi ham en sjanse.

The Final Frontier - Har noen superbe stykker, men også et par litt kjedelige låter.

Brave New World - Fengende til tusen!

BEST:

Iron Maiden - Har sjeldent hørt et bedre debutalbum. 'Phantom of the Opera' og 'Transilvania' får blodet til å bruse, og håret til å stå på armene.

Number of the Beast - Ikke det aller beste, men har noen av de beste og mest kjente låtene deres. 'Hallowed Be Thy Name', 'Children of the Damned' og '22 Acacia Avenue' gir meg frysninger hver gang jeg hører dem.

Piece of Mind - 'Quest For Fire' og 'Sun and Steel' trekker en smule ned, selv om de begge er gode låter. 'To Tame a Land' har en av de desidert kuleste melodiene, litt i samme gate som 'Powerslave'. Good shit!

Powerslave - Eneste låten som ikke klistrer et fårete glis på meg her, er 'Back in the Village'. Ellers er det nærmest perfekt!

Somewhere In Time - Klarer ikke å bestemme meg mellom dette og 'Seventh Son...' Alt er perfekt i mine ører, og noen av soloene her er helt fantastiske! Dessuten er 'Loneliness...' og 'Caught...' noe av det tyngste og mest energiske jeg har hørt fra dem.

Seventh Son of a Seventh Son - Maiden eksperimenterte enda mer med synthen, og det med stor suksess. Dette er også helt fullkomment i mine ører, og havner på en delt førsteplass med 'Somewhere in Time'.

Heavy_Metal_Maniac
22. oktober 2011 11:51:30 Rapporter

Innmeldt: 09.06.2011

Til toppen
Iron Maiden var det første Metalbandet jeg hørte, og de er fortsatt en av mine favoritter. Etter min mening er det et par forskjellige ting som gjør dem store, blandt annet sammspillet mellom Murray og Smith (og Gers), de tunge, raske basslinjene til Steve "Fingers of Steel" Harris, og Dickinsons "operatiske?" synging.

Maidens tekster gir dem også mer dybde enn mange andre, der "Rime of the Ancient Mariner" står høyest i mine øyne.

Det eneste som ville gjort Maiden bedre (i alle fall på 80-tallet), var om Dickinson gikk oftere opp i fistel, på lik linje med Halford, Harnell, Kiske, Adams, Tate, osv.

Top 10 i ingen spesiell rekkefølge:

Somewhere In Time
Powerslave
Seventh Son of a Seventh Son
The Number of the Beast
Peace of Mind
Iron Maiden
Brave New World
Live After Death
Killers
A Matter of Life and Death
Poto
22. oktober 2011 13:53:19 Rapporter

Innmeldt: 03.02.2009

Til toppen
Mitt favorittband. Ingen band jeg vet om har bedre samspill mellom musikerne, både i studio og spesielt live. Verdens beste vokalist, best gitarduo/trio, kuleste bassist i tillegg til den gale mannen bak trommene. Ingen er bedre til å vekke frem bilder ved hjelp av melodi. De får også store pluss i boka for å være tro mot seg selv, vise stor tro på sitt nyere materiale og at det ikke er noe bullshit og Axl Rose-type livsstil.

Favorittalbumene er The Number of the Beast og A Matter of Life and Death, med Powerslave rett bak der.

We're blood brothers
Snublefot
22. oktober 2011 15:32:45 Rapporter

Til toppen
Hehe magicrat. Tror nok vi kan si at smaken er som baken, delt på midten Latter
tryzilzvølk
22. oktober 2011 22:31:58 Rapporter

Innmeldt: 17.10.2010

Til toppen
Kort sagt: Iron Maiden er og blir det beste bandet fra de britiske øyer.

Jeg har mange favoritter, så det blir ikke lett å velge favorittalbumet mitt. Dance Of Death er dritfet, spesielt tittellåta, men jeg synes også at Somewhere In Time er en storslager. Det må bli en av disse.

Up The Irons!

PS. Jeg må si meg litt enig med Ulvedal angående The X Factor og Virtual XI. De er ikke like bra som de andre, men de har noe sanger som er bra, som: Sign Of The Cross, Man On The Edge og The Clansman. Blaze Bayley er ingen dårlig vokalist, men jeg synes ikke han passet helt for Iron Maiden. Men soloalbumene hans er ikke så verst.

"Last words are for fools who haven't said enough"
Snublefot
23. oktober 2011 13:43:18 Rapporter

Til toppen
Enig med siste taler :)

Slenger med en "liten" video, så har du sånn ca. 2 timer 4 minuter og 2 sekunder å slå ihjel er det bare å sette seg ned med øl og popcorn Latter

http://www.youtube.com/watch?v=e3my21cBtok
tryzilzvølk
23. oktober 2011 19:26:38 Rapporter

Innmeldt: 17.10.2010

Til toppen
[Snublefot wrote:]
Enig med siste taler :)

Slenger med en "liten" video, så har du sånn ca. 2 timer 4 minuter og 2 sekunder å slå ihjel er det bare å sette seg ned med øl og popcorn Latter

http://www.youtube.com/watch?v=e3my21cBtok

Sweet! Skal nok kose meg med denne ja!

"Last words are for fools who haven't said enough"
BertMan
28. oktober 2011 23:48:21 Rapporter

Innmeldt: 02.02.2009

Til toppen
Iron Maiden er rett og slett verdens beste band.

Min kjærlighet til bandet kom da jeg så et klipp av Hallowed Be Thy Name fra Rock in Rio for første gang i 2003. Jeg husker jeg ikke kunne klare å fatte hvor fort Murray og Gers spilte soloene sine :P og at jeg ville finne ut mer om dette bandet.
Så ballet det seg på, og (selv om jeg ikke var så veldig rik, men heller ikke lutfattig... Egentlig kan man si jeg var helt gjennomsnittlig hva penger angikk, selv om jeg aldri fikk lommepenger, men sparte når jeg fikk anledning, jaja nok om det) så kjøpte jeg plate etter plate når jeg fikk sjansen, min første Maidenplate var Killers, (tøffeste cover forresten). Og nå i 2011 har jeg (ikke for å skryte) samlingen komplett, hva CD og DVDer angår. og jeg elsker det.

Min favorittplate må være Brave New World. Kan ikke forklares må bare høres :)

Iron Maiden er for meg, selve symbolet på Musikk!

Ingenting er lettere enn å vinne en diskusjon med en religiøs. Men å få den stakkaren til å innse selv at diskusjonen er tapt, det er umulig.
Snublefot
7. november 2011 14:11:42 Rapporter

Til toppen
En liten gla' historie som ikke er om Maiden først og fremst, men som alikavel gir en følelse av å være der når det skjedde.

http://www.guardian.co.uk/music/musicblog/2011/nov/02/jim-fix-it-iron-maiden

Lucky SoB :)
Undiss
7. november 2011 14:17:58 Rapporter

Innmeldt: 11.06.2010

Til toppen
Maiden er fett, så dem live i sommer med Alice Cooper!
Sto helt forran og fikk meg et plekter.
Snublefot
7. november 2011 15:14:45 Rapporter

Til toppen
[Undiss wrote:]
Maiden er fett, så dem live i sommer med Alice Cooper!
Sto helt forran og fikk meg et plekter.

Der var jeg og, stod litt lenger bak og fikk meg pils Plystre
x_anders
12. november 2011 16:12:43 Rapporter

Innmeldt: 12.11.2011

Til toppen
Jeg husker første gang jeg så videoen fra Rock In Rio. Det var som en åpenbaring, fantastisk musikk med fantastiske musikere, og en helt utrolig vokalist. Siden den gang har jeg pløyd gjennom alle skivene mange ganger og stadig er det ikke lenge mellom hver gang Maiden befinner seg i høyttalerne.
Snublefot
18. januar 2012 22:53:46 Rapporter

Til toppen
Ifølge hjemmesiden til bandet kommer det ut en dobbel live dvd fra Estadio National, Santiago den 26 mars woohoo
BadWolf
21. januar 2012 00:16:59 Rapporter

Innmeldt: 11.09.2011

Til toppen
Det kan hende jeg banner i kirken nå men jeg synes det beste Maiden albumet jeg har hørt er Mind The Acoustic Pieces av Maiden untieD, det er et tribut band som har tatt å gjort Piece Of Mind akustisk men etter som dette er blitt gjort av musikkere som er profesjonelle og ekstremt glade i Maiden, så er det gjort med en stor kjærlighet og respekt for dem

http://www.youtube.com/watch?v=LCetcSauP5E

http://www.youtube.com/watch?v=kP3HZQftr28

http://www.youtube.com/watch?v=xv13_xyOdok

Snublefot
31. januar 2012 16:59:02 Rapporter

Til toppen
De var kule de der, hadde ikke hørt de før.

Ett annet tribute band, som såvidt jeg husker faktisk har spilt for medlemer av Maiden, Iron maidens Latter

http://www.youtube.com/watch?v=PHzK6oTojxc&feature=related

Desverre crapy lyd, men beste jeg fant av de
Kine_B
3. februar 2012 18:57:43 Rapporter

Administrator

Innmeldt: 02.08.2011

Til toppen
Min første ordentlige konsert var Iron Maiden i 2003. Jeg og venninna mi var enda ikke fylt 13 da vi presset oss frem til gelenderet. Det hele endte med at de bak oss ble redd for å klemme oss ihjel så de ble stående å holde folk unna mens vi hoppet intetanende til Fear of the dark og number of the beast! Good times!

www.hvaskjerakine.blogg.no
Snublefot
16. mars 2012 18:34:13 Rapporter

Til toppen
Hurtigsvar Gjem hurtigsvar
Du må være innlogget for å kunne svare på innlegg.

Gå til forum
Du kan poste nye innlegg i dette forumet.
Du kan svare på innlegg i dette forumet.
Du kan slette dine innlegg i dette forumet.
Du kan endre dine innlegg i dette forumet.
Du kan lage avstemminger i dette forumet.
Du kan stemme i dette forumet.

RSS

Annonse: